onsdag 25. mai 2011

Historien om en hage - del 1

Eller rettere sagt; min hage! Jeg eier ikke grønne fingre, dessverre. Jeg har lenge trodd (eller ønsket) at jeg har det, men ettersom årene går og hagen gror igjen, må jeg vel bare bite i det sure eplet og innrømme at

JEG ER ELENDIG NÅR DET KOMMER TIL HAGEARBEID!!! Sånn, da var det sagt:-). Føles litt godt! Beddene rundt huset hos meg ser sånn ut... Eller gjorde inntil i går, rettere sagt. Jeg har et par gode venninner som har sett seg lei på hele hagen og tatt spaden i egne hender. Nå skal den forvandles og det litt brennkvikt!

Men å lage en hage til meg krever at den skal være lett å vedlikeholde fremover. Det skal være mulig å se at snøen smelter uten å få skuldrene oppover ørene fordi man må springe ut og luke. Jeg skal slå plen og så skal jeg plukke epler, plommer og pærer fra min fiiiine frukthage som vi skal lage nå. That's it! Det gir meg mindre dårlig samvittighet og mer tid til å gjøre det jeg har mest lyst til. Kose meg med familie og venner. Det er min prioritering. Det har jo for så vidt vært det frem til nå også, men med dårlig samvittighet.


Altså, dette er den spede starten på min vedlikeholdsfrie hage. Vi har vært og kjøpt disse kuletujaene som skal stå på rad og rekke langs forsiden av huset. Veldig lekkert, synes jeg. Og veldig enkelt. Deretter har vi vært og funnet en hvit kalkstein som skal dekke jorda i hele bedet. Det blir så fint! Og jippi jippi! I dag skal jeg på sandtaket og hente steinen. Tujaene er allerede i jorda, så beddene mine blir faktisk ferdige I DAG! Og vi startet I GÅR! I love it! Bilder av ferdig bed kommer i morgen:-)


Fine, fine Cornelia i arbeid! Tror hun har grønnere fingre enn meg - heldigvis! Elsker å hjelpe til og jeg tar i mot alle den hjelpen jeg kan få:-). Neste skritt denne uken er å lage en ny uteplass på forsiden av huset. I morgen kommer nemlig verdens fineste, gamle bålfat til meg heeeeelt fra England. Jeg skrev for en stund siden om reisen vår dit og alle varene vi kjøpte. I morgen kommer de - og gjett om jeg gleder meg! Uansett, bålfatet er gedigent ca 2 meter i diameter. Det skal danne sentrum av uteplassen på forsiden. Der skal det også stå et gammelt langbord, benk og tolix. Et seil skal jeg få laget i Bergen Og vips- er den delen også ferdig! Tenk at det har tatt 6 år å komme hit!



Dette er bilder av rosebuskene vi fikk inn i går. De er bare helt nydelige! Jeg har i hvert fall aldri sett så flotte roser før. Kraftige stilker, blader og blomster. I tillegg fikk vi store Passiflora, Dronning Ingrid, Lavendel, Klematis, Cosmos og masse mer. Det er bare å ta turen hit:-). På lasset kom også 10 store bambus som jeg skal lage hekk av i den berømmelige hagen. Denne skal være på framsiden. Og bilder av det kommer også...:-)


Det regner i Trondheim, men hos oss skinner solen. Vi har 3 søte jenter som er midt i eksamenstid og vil gjerne ønske, Katarina, Sandra og Amanda lykke til i dagene som kommer. Dere er alle savnet!



Stor onsdagsklem fra Ragnhild, Vibeke og Ida

1 kommentar:

  1. Dette blir nok knall!! Se inn til meg,-besøkte en vill og vakker hage nylig! Det er lov å la det gro litt vilt også... Fin dag til dere!1

    SvarSlett