fredag 24. juni 2011

Midsommar..

Glad midsommar alla læsare! Midsommar ær en av Sveriges størsta och mest kæra traditioner nær man dansar runt en løvad och blomsterklædd stång, æter sill och færskpotatis, massvis av jordgubbar och eventuellt tar en och annan snapps. Runt midsommarstången dansar vi i ring och sjunger visor.. Detta ær en av mina favorit traditioner :)
Blommor ær viktigt på midsommar. Att ha blomsterkrans i håret ær speciellt viktigt før barn och damer. Enligt gammal tradition skulle allt av grønt och blomster som vuxit upp till midsommar vara magiskt. Dærfør lagar vi en "magisk krans" som ska ge oss tur før resten av året. Dessværre bor jag mitt i stan och har inte møjlighet att plocka blomster ute, om jag inte måste stjæla från grannens blomsteruppsats. Det har jag inte lust till, så jag får nøja mig med blomsterbutikken idag...
Enligt gammal folktro kan ogifta flickor inatt få reda på vem man kommer att træffa. Då ska man først plocka 7 olika blommor och sedan hoppa øver 7 olika gærdsgårdar. Efter det ska man lægga blommorna under huvud kudden och då kommer man att drømma om sin framtida kærlek :)

Nog om midsommar. Hoppas att ni alla får en hærlig dag, med eller utan midsommar <3
Katarina, Amanda och Ragnhild

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar