søndag 8. januar 2012

Min søndagsmiddag - coq au vin


Jeg elsker Coq au Vin (for meg en skikkelig 80-talls rett som vi spiste som festmat hjemme). Nå er kylling mer vanlig enn høne i denne retten. Da jeg var liten var det ikke så vanlig med kylling. Jeg bodde en tid i Australia fra 1991 og da ble jeg introdusert for kyllingfiléter. Tidene forandrer seg i hvert fort, det er helt sikkert. Uansett, her er oppskriften. Den tar litt tid (ikke mye), men den er fantastisk! Ha en herlig søndag:-)

Ingredienser:

1 stor kylling (1,5-1,7 kg)
50 cl rødvin
2 finhakkete hvitløkfedd
1 laurbærblad
2 ss frisk timian
1 ss tomatpuré
100 g lettsaltet sideflesk
3 dl vann eller kyllingkraft
ca 20 sjalottløk
250 g sjampinjong
2 ss olivenolje
Jevning:
1 ss mykt smør
1 ss maizena

Fremgangsmåte:

Skrell løken og del hver løk i to. Børst soppen og del hver i to.
Del kyllingen i 8 serveringsstykker. Brun dem i varm steikepanne. Kvern litt salt og pepper over og legg kyllingstykkene oppi en stor gryte sammen med rødvin, hvitløk, laurbær, timian og tomatpuré. Tilsett vann/kraft. Skru på platen og kok opp. Skru ned varmen og la retten småkoke i minst 30-40 minutter under lokk. Skjær opp flesket og stek det i pannen. Legg fleskebitene deretter på et kjøkkenpapir for at overflødig fett skal suges opp. Legg dem så i gryta. Skyll steikepannen godt og varm opp litt olje.
Fres løk og sopp i pannen. Kvern over litt salt og pepper og ha løk- og soppblandingen oppi gryta. Lag jevning ved å røre smør og maizena jevnt. Når kjøttet er mørt, tas noe av kraften opp og jevningen piskes inn. Hell dette tilbake i gryta og kok opp. La trekke noen minutter til før du serverer den med kokte poteter, ris eller brød samt eventuelt dampete sukkererter, grønne erter eller aspargesbønner.

Stor klem fra Ida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar