tirsdag 26. februar 2013

Life is beautiful - finn godfølelsen


Det er jo en fantastisk påminnelse egentlig, det som står på skjerfet. For livet er i det store og det hele utrolig flott!

Jeg var på et foredrag før jul med Erik Bertrand Larsen som har skrevet boken - Bli Best (med mental trening) og ble rett og slett litt hekta. For det meste sitter jo i hodet, enten det gjelder det ene eller det andre. Og for han så var det viktigste at vi som mennesker klarer å finne godfølelsen. At vi, når vi legger oss om kvelden, kan se tilbake på dagen og ha en skikkelig god følelse i kroppen. Han er den mentale treneren til Petter Northug og for han er godfølelsen noe helt annet enn det den er for meg. Jeg kan få godfølelsen av å ha brukt masse tid med barna mine, hjulpet dem med lekser, pakket alle godt inn under dyna på kvelden og sørget for at de sover godt. Eller at jeg har gjennomført alle de mål på jobben som jeg har satt meg i løpet av en dag. Og gjerne litt til... For eksempel.

Alle har vi forskjellige mål vi ønsker å nå og ingen er viktigere enn andre. Men det aller viktigste for meg er at jeg i hvert fall gjør mitt beste. Og det prøver jeg å lære ungene mine også. Det viktigste er ikke å bli best i alt, så lenge man har gjort sitt beste. Erik Bertrand Larsen nevnte en historie som jeg synes er så fin;

"Mohammed Ali fikk spørsmål fra en journalist om hva kompisene hans fra oppveksten jobbet med. Han kunne fortelle at nesten alle var søppeltømmere. Så spurte journalisten han om hva han ville ha vært hvis han ikke hadde blitt verdens beste bokser og da sa Mohammed Ali at han nok ville ha blitt søppeltømmer også. Men det som i hvert fall var helt sikkert, var at om han ikke hadde blitt verdens beste bokser og heller jobbet sammen med vennene sine som søppeltømmer, da skulle han jaggu ha blitt VERDENS BESTE SØPPELTØMMER!"

Klem fra Ida


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar