mandag 27. juni 2011

Los Angeles - dag 1

Litt døgnville spratt vi opp kl. 05.30 og var klare for å utforske byen. Vi skulle flytte til hotellet vårt på Long Beach, men fant ut i resepsjonen at vi like gjerne kunne ta en sightseeing tur før den tid. Los Angeles byr på et hav av forskjellige firmaer som ønsker å kjøre deg hit og dit, og vi valgte på anbefaling fra hotellet VIP tours. 5 timers sightseeing med høydepunktene i byen kostet oss 260$.

Stephen, selvfølgelig en skuespiller in spe, kan ALT om kjendiser, Hollywood, Beverly Hills osv. Så mye at han faktisk har skrevet en bok som heter Hollywood stories:-). Og han delte villig vekk, for å si det mildt... Men du verden, det var artig:-).

Første stopp var Venice Beach, en laaaang strand for å se og bli sett. En liten del av stranden kalles Muscle Beach og der står gutta på rekke og rad og pumper jern, speiler seg og smører seg inn. Amerikanere er fulle av selvtillit og selv om vi ikke akkurat trenger å måle muskler med nabomannen på stranda, har vi etter min mening definitivt noe å lære. Mine Skateboard interesserte gutter ble umiddelbart helt betatt av verdens største rampe som akkurat da vi var der, hadde konkurranse for rullestolbrukere. Imponerende!!! Venice Beach er full av liv og røre på dagtid, men forvandles til LA's farligste sted på kvelden og natta. Altså ikke et sted å nyte middagen..

Beverly Hills med sin Rodeo Drive var neste stopp. På dette tidspunktet sto nærmest spyttfråden i munnviken til Stephen av alt han hadde å fortelle:-). Fortellinger om filminnspillinger, skandaler, penger og makt. På Rodeo Drive ligger som kjent designbutikkene som perler på en snor, Louis Vuitton, Lanvin, Balenciaga, Tiffanys osv, osv. Dyre biler, velkledde damer og menn og flotte restauranter og hoteller. Artig å ha sett "in real Life", men ikke et sted å ha med seg unger på ferie akkurat.

Så tok bussen og Stephen oss med til Sunset Strip, en lang gate hvor restaurantene ligger på rekke og rad. Hele gata er dekorert med gedigne billboards av kommende filmer. Disse billboards er visstnok mest av alt der for at produsenter og andre i filmindustrien skal kunne spotte hvem som er hot for tiden og slippe tid med casting osv. Jeg for min del fikk helt sug i magen da jeg så The Viper Room... Mange store filmavtaler og andre "avtaler" finner sted på The Sunset Strip. Men nå for tiden ligger visst filmindustrien i Hollywood litt brakk. Finanskrisen har for lengst nådd byen og svært få storproduksjons filmer lages. Stjerner som før ikke beveget seg i nærheten av et set uten å få 20 mill. dollar, må nå ta til takke med "bare" 5 millioner. En mengder av mansions tilhørende masse Hollywood filmstjerner ligger ute for salg, da de ikke har jobb og det heller ikke ser ut til at de får det med det første. Leonardo DiCaprio bl.a har vært aebeidsledig i 8 mnd, kunne Stepen fortelle med en bekymret rynke i pannen...

For matelskende meg var neste stopp på turen et høydepunkt. Farmers Marked med sine hundrevis av boder med grønnsaker, frukt og annen mat har jeg lest masse om og virkelig ønsket å besøke. Her skulle lunch spises og vi hadde et svare strev med å velge mellom all verdens mat. Virkelig. På anbefaling fra Stephen valgte vi en Brasiliansk bod med VERDENS BESTE KJØTT. Og det var virkelig noe av det beste kjøttet jeg har smakt. På søndager flytter Farmers Marked seg ut til Santa Monica Boulevard hvor bodene strekker seg langs hele gata. Dit skal vi imorgen, asså! Det må jeg få presset gjennom...

Siste del av turen ble vi tatt med til Hollywood Walk of Fame, the Chinese Theater, the Kodak Theater og et lite blikk av det berømte Hollywood skiltet. Gata er stappfull av folk så vi kunne nesten ikke bevege oss. Rundt stjernen til Michael Jackson sto det folk i alle aldre som la ned blomster, hadde tårer i øynene og tok bilder ( jeg tok også bilde...). Morsomt å ha sett det, men definitivt ikke et sted å dra tilbake til.

På veg tilbake til hotellet kjørte Stephen oss forbi et par steder som i hvertfall jeg synes var litt gøy; LA ink, verdens mest berømte tattoo sjappe som mange sikkert har sett på tv. Jeg er superfascinert av showet og skulle gjerne fortalt at jeg så Cath Von Dee da vi kjørte forbi, men det var sota vinduer, så den gang ei. Pinks gatekjøkken som visstnok har verdens beste Chillididogs har gledet folk i Los Angeles i 71 år og har vært med i Entourage mange ganger. Køen var lang, lang, lang, så noe må det være i den pølsa...

Turen tok i alt 6 timer, mye takket være Stephen som ikke kunne fortelle nok ( han ville nok også sikkert selge oss boken sin, men det droppet vi). En utrolig fascinerende type med en enorm kunnskap om det meste som rører seg i byen. På kvelden skulle han for øvrig kjøre endel gjester til en gedigen fest hos Hugh Hefner på the Playboy Mansion. Han er nylig blitt dumpet rett før bryllupet og skulle derfor holde en stor fest for å "feire" det. What a place!!!

Hotellskiftet gikk bra. Vi bor nå på et Marriot hotell på Long Beach og er igjen stuptrøtte. Vi MÅ seriøst gjøre noe med jetlagen ellers kommer vi til å gå glipp av mange fine kvelder... I morgen har vi tenkt å leie sykler og sykle langs strendene ( må ikke glemme Farmers Marked ). Ungene gleder seg til en dag med bare bading og kos og det gjør vi voksne også:-). Jeg gleder meg spesielt til å få på badedrakten...not!

So long og god søndag! Ida